داشتن دوربین عکاسی حرفه ای برای عموم مردم مقدور نمی باشد ولی می توان حداقل لذت از عکاسی را با دوربین های گوشی هوشمند که امروزه در دسترس همگان است، تجربه کرد. حال اگر کنجکاوی، شوق و علاقه برای ثبت عکس های زیباتر و متفاوت تر بیشتر باشد، نیاز است تا با یک سری ترفندها آشنا شده و در عکاسی خود از آنها بهره جوییم. در این مقاله به هشت مورد از این ترفندهای عکاسی با گوشی هوشمند پرداخته و مورد بررسی قرار می دهیم.

۱- قانون یک سوم

در مورد قانون یک سوم می توان این مورد را بیان کرد که  به منظور حفظ ترکیب‌بندی صحیح در ثبت عکس، باید صحنه‌ی مورد نظر را در ذهن خود به ۹ بخش مستطیلی کاملا مساوی تقسیم‌بندی کرده و سوژه‌های مورد نظر را در نقاط تقاطع خطوط تصور شده قرار دهید.

قانون یک سوم

با نرم‌افزارهای دوربین سیستم عامل اندروید و iOS، نیازی به تجسم این خطوط در ذهن نیست. در اندروید، بر روی دکمه‌ی menu ضربه زده و Settings را انتخاب کنید. سپس Show grid in viewfinder را برای نمایش خطوط متقاطع در منظره‌یاب، برگزینید. در iOS هم به بخش Photos & Camera موجود در منوی اصلی نرم‌افزار Settings رفته و بر روی دکمه‌ی لغزنده‌ی Grid ضربه بزنید تا در حالت On قرار بگیرد.

۲- کمک گرفتن از یک تکیه گاه ثابت

ثابت نگه داشتن گوشی برای ثبت بسیاری از عکس‌ها با استفاده از گوشی هوشمند، به ویژه در موقعیت‌های کم نور که گوشی در تلاش برای دریافت نور بیش‌تر از محیط است، بسیار حیاتی است. اگر خواستار نتایج عالی در ثبت تصاویر هستید، می‌توانید از سه‌پایه‌های مخصوص عکاسی استفاده کنید. اما برای این کار می‌توانید از اشیای اطراف خود هم استفاده کنید!

کمک گرفتن از یک تکیه گاه ثابت از جمله ترفندهای عکاسی با گوشی

اگر مایل به خریداری سه‌پایه‌ی عکاسی نیستید، می‌توانید از دیوار، میز یا طاقچه‌ی روی دیوار برای ثابت نگه داشتن گوشی استفاده کنید. زمان‌سنج خودکار موجود در نرم‌افزار دوربین سیستم عامل‌های اندروید و iOS، می‌تواند در این زمینه کمک حال شما باشد. به طوری که می‌توانید از گوشی روی اشیای ثابت دور شده و عکس خود را به طور خودکار ثبت کنید. شاید این مورد از ترفندهای عکاسی با گوشی ، در نگاه اول ساده باشد ولی اغلب موارد از طرف یک کاربر عادی رعایت نمی شود.

۳- تغییر نقطه فوکوس یا تمرکز

جدا از دستگاه اندرویدی یا آیفون مورد استفاده، می‌توانید با ضربه زدن بر روی نقطه‌ای از صفحه نمایش گوشی هوشمند، قبل از ثبت عکس نقطه‌ی تمرکز (فوکوس) را در صحنه‌ی مورد نظر تغییر دهید. انجام این کار برای مطابقت با نقطه‌ی تمرکز انتخاب شده، موجب تغییر سطح نوردهی می‌شود. در واقع می‌تواند به عنوان راهکاری دستی برای روشن‌تر کردن یک محیط تاریک یا کاهش روشنایی محیط هم مورد استفاده قرار گیرد.

تغییر نقطه فوکوس یا تمرکز

کاربران آیفون می‌توانند با ضربه زدن و نگه داشتن انگشت بر روی نمایشگر، نقطه‌ی تمرکز و سطح روشنایی را قفل کنند تا حتی هنگام جابه‌جایی دوربین، تنظیمات اعمال شده ثابت باقی بمانند. همچنین می‌توانید با لمس چند ثانیه‌ای و کشیدن انگشت به طرف بالا یا پایین بر روی نمایشگر، سطح نوردهی را تغییر دهید. هنگام انجام این کار، آیکون خورشید شکل کوچکی تغییرات در حال اعمال را نشان خواهد داد.

۴- بهره گیری از دکمه‌ی فیزیکی شاتر

تلاش برای نگه داشتن گوشی و هم‌زمان ضربه بر روی دکمه‌ی نرم‌افزاری شاتر موجود در نمایشگر، همیشه کار آسانی نیست و از جمله ترفندهای عکاسی با گوشی محسوب می گردد. این کار در برخی شرایط باعث لرزش دست در لحظه‌ی حساس ثبت تصویر خواهد شد.

بهره گیری از دکمه‌ی فیزیکی شاتر

به جای آن می‌توانید از هر یک از دکمه‌های فیزیکی تغییر حجم صدا (افزایش یا کاهش دهنده) برای ثبت تصاویر خود استفاده کنید. این ترفند در گوشی‌های آیفون، نکسوس و بیش‌تر گوشی‌های دیگر اندرویدی قابل استفاده بوده و تحت عنوان Volume button function یا نام‌های مشابه دیگر در دسترس است. اجباری در استفاده از راهکار پیشنهادی نبوده و همیشه بهترین گزینه محسوب نمی‌شود؛ اما در برخی از موقعیت‌ها می‌تواند انتخابی مفید باشد.

۵- اعمال حالت خودکار HDR

درحال حاضر آخرین نسخه از نرم‌افزار دوربین موجود در هردو سیستم عامل iOS و اندروید، دارای حالت خودکار HDR هستند. این قابلیت به منظور مطابقت بیش‌تر با محیط واقعی، فیلتری با دامنه‌ی رنگی بالا (High Dynamic Range) را به تصویر اعمال می‌کند. دکمه‌ی مربوط به قابلیت یاد شده، تحت عنوان HDR در سمت چپ نرم‌افزار دوربین هردو سیستم عامل یاد شده، قرار دارد.

اعمال حالت خودکار HDR

دامنه‌ی رنگی بالا حداقل در عکاسی با گوشی هوشمند، روشن‌ترین و تاریک‌ترین بخش‌های موجود در تصویر را در سطح متعادلی نگه می‌دارد تا جزئیات بیشتری از تصویر قابل مشاهده باشد. به عنوان مثال، هنگام ثبت تصویر از محو شدن مناظر تاریک موجود در زیر آسمان درخشان جلوگیری می‌کند. این ترفند عکاسی با گوشی نیازمند نوردهی نسبتا طولانی به حسگر دوربین بوده و در این حالت دوربین باید کاملا بدون حرکت باشد.

۶- استفاده‌ی بیش‌تر از روشنایی طبیعی یا مصنوعی

برای داشتن تصاویری عالی در عکاسی، سوژه‌ی مورد نظر باید در محیط نوری مناسبی باشد. بنابراین بهتر است از منابع نوری در دسترس مانند پرتوهای نور خورشید یا لامپ‌های نئونی آگاهی داشته باشید. رویکرد یکسانی برای همه وجود ندارد اما باید از مشخص بودن کامل سوژه‌ی عکاسی در تصویر اطمینان حاصل کنید.

estefade-bishtar-az-roshanayi

برای بهره‌مندی از چنین حالتی، می‌توانید موقعیت قرارگیری سوژه‌ی عکاسی را جابه‌جا کنید، زاویه‌ی عکاسی از نزدیک (Close Up) را تغییر دهید، به محیط‌های دارای سایه توجه کنید یا حتی برای ثبت عکس مورد نظر، منتظر روز بعد بمانید. از قرارگیری منابع پرنور در پشت‌سر سوژه‌ی عکاسی جلوگیری کنید؛ مگر این که مایل به ثبت تصویر نیمرخ تاریک اشخاص باشید.

۷- استفاده از حالت عکاسی متوالی

نرم‌افزار بومی دوربین موجود در سیستم عامل‌های iOS اپل و اندروید گوگل دارای حالت عکاسی متوالی (burst mode) داخلی است که برای ثبت بهتر تصاویر، می‌توانید از آن بهره‌مند شوید. اگر برای گرفتن بهترین عکس در یک لحظه، به خود اعتماد ندارید، چندین عکس در یک مرتبه ثبت کرده و سپس یکی از آن‌ها را به عنوان برترین تصویر انتخاب کنید. سپس در صورت تمایل، بقیه‌ی تصاویر مشابه را پاک کنید که این مورد هم یکی از ساده ترین ترفندهای عکاسی با گوشی می باشد.

استفاده از حالت عکاسی متوالی

برای گرفتن تصاویر متوالی در iOS یا اندروید، به سادگی دکمه‌ی شاتر را فشار داده و تا زمانی که مایل هستید آن را نگه دارید. با افزایش مدت زمان فشردن دکمه‌ی شاتر، تعداد تصاویر متوالی بیش‌تری ثبت خواهد شد. در برخی از گوشی‌های اندرویدی، می‌توانید با مراجعه به بخش تنظیمات دوربین و فعال یا غیرفعال کردن حالت کمک‌رسانی هوشمند (smart)، بهترین تصویر ثبت شده در حالت متوالی را انتخاب کنید.

۸- تمیز کردن لنز دوربین

در اینجا می‌خواهیم به برخی از جنبه‌های کاربردی‌تر و فراموش نشدنی ترفندهای عکاسی با گوشی هوشمند بپردازیم. برای مثال، وجود هر نوع لکه بر روی لنز دوربین در عکس ثبت شده تاثیر منفی خواهد گذاشت؛ بنابراین بهتر است که همیشه قبل از شروع عکاسی، نگاهی به لنز دوربین انداخته و آن را تمیز کنید.

تمیز کردن لنز دوربین

برای این کار نیازی به تهیه‌ی وسایل خاصی نبوده و استفاده از یک پارچه‌ی بدون پرز تمیز در بیش‌تر موارد کافی است. همچنین در برخی شرایط می‌توانید از پارچه‌های پنبه‌ای دارای خاصیت جذب بالا که با آب مقطر مرطوب شده برای تمیز کردن لکه‌های کثیف لنز استفاده کنید.

منبع: زومیت

سخن آخر درباره ترفندهای عکاسی با گوشی

هدف سرخه از معرفی ترفندهای عکاسی با گوشی هوشمند، ایجاد حس لذت از عکاسی در عموم علاقه مندان می باشد. مجموعه سرخه بسیار مفتخر خواهد بود تا تصاویر ارسالی شما را بررسی کرده و بازخوردهای آنرا خدمتتان ارائه نماید. لذا از شما عزیزان دعوت می گردد تصاویر خود را برای ما به آدرس info@sorkheh.com ارسال نمایید.