در فصل زمستان با وجود تمام دشواری‌ها و سردی هوا، عکاسی را نباید متوقف کرد، زیرا در این فصل عکس‌های شگفت انگیز‌‌ی می‌توان آفرید. بسیاری از مردم تمایل به عکاسی در آب و هوای خوب  آفتابی دارند. بهار، تابستان و پاییز از فصل‌های مورد علاقه مردم برای عکاسی می‌باشد. علاوه بر این موضوع، در این فصول فرصت عکاسی راحت و بدون محدودیت وجود دارد. در این مطلب قصد داریم نکات عکاسی در زمستان جهت بهبود عملکردتان در هوای سرد زمستانی، بیان کنیم.

با این وجود فصول عوض شده و آب و هوا تغییر می‌یابد. اما تغییر فصول بدین معنی نمی‌باشد که شما باید ناامید شوید یا حتی بدتر از این، دست از عکاسی بکشید فقط به این دلیل که هوای بیرون سرد شده است.

هدف از این بحث سرپوش گذاشتن روی مشکلات عکاسی در فصل زمستان نیست. فصل زمستان مشکلات مخصوص به خود را در زمینه عکاسی، دارد، اما نه مشکلات واقعی. می‌توان گفت عکاسی در فصل زمستان و هوای برفی چالش برانگیز‌تر از سایر فصول سال به خصوص فصول گرم سال می‌باشد.

winter-photography-5

چند نکته وجود دارد که با رعایت این نکات می‌توانید در طول روزهای‌ سرد بین فواصل پاییز و بهار، امن بمانید و از خود حفاظت کنید. درادامه به نکات عکاسی در زمستان خواهیم پرداخت.

مواظب خودتان باشید

اگر سرما بخورید و حالتان به قدری بد باشد که نتوانید برای عکاسی از خانه بیرون بروید، تمام دانش و مهارت‌های جهان، فایده‌ای به حال شما نخواهند داشت. همیشه بدانید مهم‌ترین چیز در حین عکاسی زمستانی در دمای بسیار سرد سلامتی خودتان است.
پوشیدن چند لایه لباس به شما کمک خواهد کرد تا دمای بدن خود را بر اساس سطح فعالیت خود در حین عکاسی تنظیم کنید، تا از عرق کردن که می‌تواند باعث افت دمای بدن شما شود، جلوگیری کنید. از پوشاندن صورت، دست‌ها و پاهای خود غافل نشوید. از دستکش‌هایی استفاده کنید که به انگشتانتان آزادی عمل بدهد و شما مجبور نباشید در هر بار استفاده از دوربین آنها را دربیاورید.

از باتری‌های خود محافظت کنید

اکثر دوربین‌هایی که ما استفاده می‌کنیم، الکترونیکی هستند و این بدین معنی است که از باتری استفاده می‌کنند. دمای بالا یا پایین به میزان مختلف بر باتری‌ها تاثیر می‌گذارد. باتری‌های سرد سریع‌تر از باتری‌های گرم تخلیه می‌شوند. بنابراین در واقع، دمای سرد در هنگام عکاسی در زمستان می‌تواند باتری‌های شما را تخلیه کند.
با در نظر گرفتن این مسئله، وقتی تصمیم به عکاسی زمستانی در هوای سرد می‌گیرید، یک یا دو باتری اضافی همراه خود ببرید. اگر می‌توانید، باتری‌های اضافی خود را در جیب یا نزدیک به بدن خود نگه دارید تا آنها گرم تر بمانند.

winter-photography-3
بر روی لنز دوربین نفس نکشید

نفس شما حاوی مقدار نسبتا زیادی رطوبت و گرماست. وقتی دمای بیرون افت پیدا می‌کند، هوایی که بازدم می‌کنید می‌تواند یک فاجعه برای عکاسی زمستانی شما به وجود آورد. اگر مستقیما بر روی دوربین یا لنز خود نفس بکشید، بخار می‌گیرند. وقتی هوا خیلی سرد باشد، بخارات حاصل از نفس شما بر روی دوربین یخ می‌زند. این بدین معنی است که المان‌های لنز می‌توانند با یخ ساخته خودتان لعاب داده شده و منظره‌یاب غیر‌قابل استفاده شود. برای غلبه بر این اثر سرمازدگی، به یاد داشته باشید که هیچ‌وقت لنزهای خود را نزدیک بدن خود قرار ندهید و هرگز نفس خود را بر روی آنها ندمید.

winter-photography2

مراقب سه پایه خود باشید

اگر سه پایه شما خیس شد، تا آنجا که می‌توانید سعی کنید آن را خشک کنید. این کار تجمع یخ را کاهش خواهد داد. اگر نتوانستید بعد از عکاسی سه پایه خود را در یک مکان گرم‌تر قرار دهید، پایه‌های آن را کاملا باز کنید و پایه‌ها را قفل نکنید. کاملا باز کردن پایه‌ها ممکن است دست و پا گیر باشد، اما مانع از جمع شدن بیشتر آب در پایه‌ها می‌شود.

winter-phtography

عکس گرفتن در هوای سرد و عکاسی زمستانی می‌تواند یک تجربه بسیار با ارزش باشد. در زمستان، می‌توانید صحنه‌های رویایی از مناظر و اماکن به وجود آورید، حتی بهتر از سایر فصول. با رعایت نکات عکاسی در زمستان که به طور مفصل مورد بحث قرار گرفت، میتوانید آثار زیبا و تحسین برانگیز از طبیعت زمستان بیافرینید.

 

 

منبع: لنزک