عکاسی سیاه و سفید مثل همیشه محبوب است و خواهان بی‌شماری دارد. اما کار کردن به صورت سیاه و سفید با کار کردن به صورت رنگی متفاوت است. نیاز است با صرف وقت و هزینه، بتوانید ذهن و چشم خود را برای دیدن به شکل سیاه و سفید پرورش دهید. این مطلب سرخه به شما کمک خواهد کرد، عکس‌های منظره سیاه و سفید بهتری ایجاد کنید. این مطلب شامل نکات عکاسی سیاه و سفید از مناظر می باشد تا شما به بهترین نحو بتوانید این کار را انجام دهید. با تمرین و تکرار در این زمینه می‌توانید به بهترین‌ها در این زمینه تبدیل شوید. در ادامه به ‌نکات عکاسی سیاه و سفید از مناظر به طور مفصل پرداخته شده است.

یاد بگیرید کدام یک از صحنه‌ها برای عکاسی سیاه و سفید ایده آل می‌باشد

در عکس‌های منظره رنگی، شما می‌توانید برای ایجاد جذابیت از قدرت رنگ‌ها استفاده کنید. کلید عکاسی منظره رنگی خوب، پیدا کردن یک صحنه فوق‌العاده و عکاسی از آن منظره در زیباترین نور ممکن است.

عکاسی سیاه و سفید با عکاسی رنگی فرق دارد. در عکاسی بدون رنگ، شما باید سخت‌تر کار کنید تا ترکیب‌بندی‌های قوی ایجاد کنید. شما باید یاد بگیرید به دنبال بلوک‌های سازنده ترکیب‌بندی عکاسی، مانند خطوط هدایت‌گر، اشکال، الگوها، کنتراست تن‌ها (تضاد بین قسمت‌های روشن و تاریک) و بافت باشید. در واقع شما باید آنقد تمرین کنید که در حالت سیاه و سفید ببینید.

نکات عکاسی سیاه و سفید از مناظر

به دنبال تضاد بافت و تُن ها‌ باشید

تضاد یا کنتراست تن‌ها (Tonal contrast) اصطلاحی است که برای توصیف تغییرات در روشنایی بین بخش‌های مختلف تصویر بیان می‌شود. اگر در مورد نوع چیزهایی که در عکس‌های منظره ظاهر می‌شوند، همانند صخره‌ها، سنگ‌ها، چمن، درختان، کوه‌ها، دریا و اجسام ساخته دست انسان مانند اسکله‌ها و بار اندازها، فکر کنید، همه آنها بافت‌های مجزا دارند. به طور مثال، برخی از این اجسام بافتی صاف و برخی دیگر بافتی زبر و ناصاف دارند.

در مُد سیاه و سفید عکاسی کنید

یکی از مزایای دوربین‌های دیجیتالی دیدن در حالت سیاه و سفید هست. به این معنی که شما می‌توانید دوربین دیجیتال خود را در مد سیاه و سفید قرار دهید و همه چیز را سیاه و سفید ببینید. در این صورت می‌توانید عکس‌های سیاه و سفید جالب‌تری خلق کنید و حواستان پرت نشود. با انجام این کار، دیدن کنتراست تن‌ها، بافت، خطوط، اشکال، الگوها و نور را آسان‌تر می‌کند.

فراموش نکنید که دوربین خود را قبل از عکاسی در فرمت RAW تنظیم کنید. فایل‌های RAW حاوی تمام اطلاعات ثبت شده توسط سنسور دوربین شما هستند. با استفاده از این فرمت، در صورتی که مایل باشید عکس‌های خود را به صورت رنگی مورد پردازش قرار دهید، به شما آزادی عمل می‌دهند، حتی اگر در ابتدا در مُد سیاه و سفید عکاسی کرده باشید.

نکات عکاسی سیاه و سفید از مناظر
از فیلترهای کاهنده نور یا ND استفاده کنید

فیلترهای کاهنده نور (ND)، سلاح مخفی عکاسان منظره هستند. نحوه عملکرد این فیلترها به گونه‌ای می‌باشد که برای کمتر رسیدن نور به سنسور دوربین، نور را مسدود می‌توانند بکنند.

فیلترهای کاهنده نور امکان کنترل سرعت شاتر را به شما می‌دهند، که پس از آن می‌توانید خلاقانه از آن استفاده کنید تا مناظر سیاه و سفید جالب‌تری ایجاد کنید.

آنچه دیگران انجام می‌دهند را نادیده بگیرید

عکاس کول تامپسون عقیده دارد که کارهای انجام شده و عکس‌های گرفته شده توسط دیگران را باید نادیده گرفت تا بدین طریق قادر به دیدن مناظر از طریق چشم‌های خود بود.

هیچ‌وقت از این ایده به طور افراطی استفاده نکنید، چون تحقیق در مورد یک منطقه قبل از این که به آنجا بروید تا بهترین قسمت‌های آن برای عکاسی را پیدا کنید، مهم است. اما مشکل این کار این است که قوی‌ترین تصاویری که شما در طول تحقیقات خود می‌بینید، معمولا در ذهنتان می‌مانند. طبیعی است که بخواهید تصاویر مشابهی ایجاد کنید. مشکل این است که در نهایت عکس‌هایی خواهید گرفت که مانند عکس‌های بقیه به نظر خواهند رسید.

نکات عکاسی سیاه و سفید از مناظر

سفر کنید

حتی اگر در جایی با مناظر دیدنی و جذاب زندگی می‌کنید، لازم است که سفر کنید تا تجربیات خود را گسترش داده و به نمونه کارهای خود عمق ببخشید.  سفر، زمانی جالب تر و هیجان انگیزتر می شود که یک هدف پشت آن وجود داشته باشد. عکاسی منظره یکی از چیزهایی است که می‌تواند آن حس هدف را به شما بدهد.

منبع: لنزک