مسدود کننده های نور

در این مطلب با عنوان آموزش عکاسی، سعی داریم واژه های تخصصی به خصوص مسدود کننده های نور را در هنر و صنعت عکاسی خاطر نشان کنیم.

در صنعت عکاسی به هر مانع کدری که برای مسدود کردن یا حذف نور به کار گرفته شود، مسدود کننده های نور، فلگ (flag) یا گوبو (gobo) گفته می شود.

فلگ ها درست برعکس رفلکتور ها یا بازتابنده های نور هستند. به آن ها گوبو نیز گفته می شود (مخفف go-between)، چراکه بین منبع نور و سوژه ای که قرار است نورپردازی شود قرار می گیرند. رایج ترین موارد برای استفاده، کاغذ سیاه و تخته فوم سیاه (فوم برد سیاه) هستند.

در هنر عکاسی، نورپردازی می تواند موضوع پیچیده ای باشد. از منابع نور گرفته، تا تعدیل کننده ها، و دمای رنگ، چیزهای خیلی زیادی وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند. شما احتمالا راه های زیادی برای تغییر نور خود با رفلکتورها و دیفیوزرها آشنایی دارید.

با این اوصاف، چه کار می کنید وقتی بیش از حد نور دارید، یا نور آنطور که شما برای تصویر نهایی خود نیاز دارید رفتار نمی کند؟ شما می توانید از ابتدا شروع کرده و یک منبع نور و اصلاح کننده نور (light modifier) دیگر انتخاب کنید، یا اینکه می توانید کلا یک چیدمان متفاوت را برگزینید.

یک راه دیگرنیز وجود دارد که استفاده از مسدود کننده های نور است (مثل تخته فوم سیاه، سمت سیاه رفلکتور یا هر شیء کدر دیگری که بتوان با آن منبع نور را مسدود و کنترل کرد).

مانند دیفیوزرها و رفلکتورها، مسدود کننده های نور (فلگ ها یا گوبو ها) هم ابزاری هستند که برای کنترل نور مورد استفاده قرار می گیرند.

درحالیکه دیفیوزرها (پخش کننده های نور) شکل و نرمی نور، و رفلکتورها شکل، شدت و جهت نور را کنترل می کنند و اغلب به عنوان یک منبع نور اضافی عمل می کنند، مسدود کننده های نور امکان حذف، یا مسدود کردن نور از صحنه را به شما می دهند.

یکی دیگر از استفاده های فلگ ها یا گوبو ها تغییر اندازه و شکل اصلاح کننده نور (مثل سافت باکس، اسنوت و…) شماست. به عنوان مثال شما می توانید بخشی از یک سافت باکس را مسدود کنید تا آن را به یک استریپ لایت (یک سافت باکس مستطیلی باریک) تبدیل کنید.

آنها همچنین هنگام کار با سطوح بازتابنده برای کنترل یا مسدود کردن بازتاب های ناخواسته مفید هستند.

هدف استفاده از یک سوژه کوچک بر روی میز این است که شما بتوانید دقیقا همین مراحل را در خانه تکرار کنید.

فلگ ها یا گوبو ها چه هستند؟

به طور خیلی ساده، فلگ ها یا گوبو ها هر چیزی هستند که بتوان برای مسدود کردن یا کاهش نور از هر جای ناخواسته ای از آنها استفاده کرد. آیا تا به حال پیش آمده که پرده را بکشید تا جلوی نور خیره کننده یک صفحه تلویزیون را بگیرید؟ آن پرده به عنوان یک گوبو یا مسدود کننده نور عمل می کند.

مثال دیگر آفتاب گیر ماشین شماست. چه مثال های دیگری به ذهنتان می آید؟ این موارد از زندگی روزمره می توانند به شما کمک کنند تا استفاده از مسدود کننده های نور را سریع تر بفهمید.

اگرچه شما می توانید تقریبا از هر چیز تیره ای به عنوان یک مسدود کننده نور استفاده کنید، اما رایج ترین موارد کاغذ سیاه و تخته فوم سیاه (فوم برد سیاه) هستند. همچنین، اکثر رفلکتورهای ۵ در ۱ یک طرف سیاه دارند که به عنوان یک مسدود کننده نور در نظر گرفته شده است.

تخته فوم یا فوم برد سیاه یکی از مفیدترین چیزهایی است که می توانید استفاده کنید، چون ضخامت های متنوعی دارد که باعث می شود سفت و محکم باشد، و راحت می توان آن را به هر شکل و اندازه دلخواه برش داد. همچنین به راحتی قابل تهیه (در هر فروشگاه لوازم هنری) و بسیار ارزان است.

چیزهای مفیدی که می توانید داشته باشید

همانطور که در آموزش عکاسی خواهید دید، ثابت نگه داشتن قطعه های تخته فوم در جای خودشان می تواند بسیار ناپایدار باشد. یک راه حل آسان این است که از چند گیره برای نگه داشتن مسدود کننده های خود استفاده کنید. من این مورد را به شدت توصیه می کنم.

چیزهای دیگری که به شما کمک خواهند کرد تا مسدود کننده های خود را در جای خود محکم کنید شامل خلال دندان، چوب بستنی و نوار چسب می باشد.

ساختن یک تصویر
وقتی شما در حال کار بر روی تصویری هستید که چیدمان نورپردازی آن مراحل زیادی دارد، مهم است که وقت بگذارید و تصویر خود را به صورت مرحله به مرحله بسازید. با قرار دادن سوژه در محل خود و انتخاب ترکیب بندیتان شروع کنید. از آنجا، می توانید تصمیم بگیرید که چطور می خواهید آن را نورپردازی کنید.

هنگامی که این سه مورد مشخص شدند، می توانید به طور مرحله ای به صحنه چیزی اضافه یا کم کنید، اینگونه قبل از اینکه به سراغ مرحله بعد بروید، می توانید اطمینان حاصل کنید که همه چیز کامل است.

در ادامه آموزش عکاسی به شما نشان می دهیم که ما طی چه مراحلی سوژه رومیزی خود را نورپردازی کرده ایم.

آماده سازی

اولین کار ترتیب دادن جای سوژه و نور در موقعیت مورد نظر، و محاسبه نوردهی است. برای این عکس، من قصد دارم سوژه با پس زمینه کنتراست (تضاد) بالایی داشته باشد، برای همین در مراحل بعد دو فلگ اضافه می کنم تا قسمت هایی از پس زمینه را تاریک تر کرده و به کمک یک رفلکتور کمی نور به سمت سوژه بازتاب می دهم.

sorkheh-flag-or-gobo-in-photography-lighting-010

چیدمان اصلی، از هیچ مسدود کننده ای استفاده نشده است.

اولین فلگ برای کنترل پس زمینه
با وجود اینکه عکس بالا برای شروع خوب است، اما کارهایی هست که می توان برای بهبود این تصویر انجام داد. اولین چیزی که باید با آن مقابله کرد، فضای منفی بزرگ در سمت چپ تصویر است. پس زمینه از نظر تن و رنگ منطبق با سوژه است، بنابراین کم کردن نور بر روی پس زمینه به جدا کردن این دو کمک خواهد کرد.

با برداشتن یک قطعه تخته فوم سیاه و نگه داشتن آن در مقابل نور می توان به این نتیجه دست یافت. با مشاهده جایی که سایه ها می افتند، می توانید بفهمید که مسدود کننده شما دقیقا کجا باید باشد تا نور را بر روی پس زمینه کاهش دهد، بدون این که بر روی سوژه شما تاثیر بگذارد. وقتی آن محل مشخص شد، می توانید مسدود کننده را در جای خود نصب کرده و یک عکس آزمایشی دیگر بگیرید.

 

sorkheh-flag-or-gobo-in-photography-lighting-06

اولین مسدود کننده قرار داده شد تا به طور استراتژیک مانع از تابیدن نور بر روی پس زمینه شود.

توجه کنید که سمت چپ تصویر چقدر تاریک تر شد، اما نور بر روی سوژه تغییری نکرده است.

قرار دادن دومین مسدود کننده برای کنترل بیشتر نور

با تاریک شدن سمت چپ، مسئله بعدی ناحیه پس زمینه در سمت راست و پشت سوژه است. باز هم، باید یک قطعه تخته فوم با خودتان بیاورید و درحالیکه به سایه ها نگاه می کنید آن را جا به جا کنید ، و مطمئن شوید که سوژه هنوز هم روشن است. وقتی این کار را انجام دادید، مسدود کننده را با گیره در جای خود محکم کنید و یک عکس آزمایشی دیگر بگیرید.

 

sorkheh-flag-or-gobo-in-photography-lighting-04

مرحله نهایی
با قرار دادن تمام فلگ ها (مسدود کننده ها) در جای خود، کار این عکس هنوز کاملا تمام نشده است. از آنجا که پس زمینه خیلی زیاد تاریک شده است، اکنون طرف سایه دار سوژه به اندازه مرحله آماده سازی چشم نواز نیست. شما می توانید این مشکل را با یک رفلکتور برطرف کنید. در این مورد، من از یک نوار باریک تخته فوم سفید، درست در بیرون کادر در سمت راست دوربین استفاده کردم. این نوار باریک سایه ها را پُر کرده (روشن می کند)، و جدایی بیشتری بین سوژه و پس زمینه ایجاد می کند.

 

sorkheh-flag-or-gobo-in-photography-lighting-05

 

تصویر نهایی
با این تکنیک ها، شما برای ساخت یک صحنه، و کنترل هر ذره از نوری که دوربین شما ثبت می کند، وقت می گذارید. این کنترل، وقتی که به درستی انجام شود، باید به تصاویر به خوبی ایجاد شده ای منجر شود که در پس پردازش به توجه بسیار کمی نیاز دارند.

در این مثال، این تصویر به یک کراپ کوچک، چند تنظیمات کنتراست موضعی کوچک، و یک فیلتر بالاگذر (high pass filter) نیاز داشت. به لطف زمان زیادی که صرف کار در دوربین شد، همه اینها تنها یک دقیقه وقت گرفت.

 

sorkheh-flag-or-gobo-in-photography-lighting-07

 

به تلاش ادامه دهید
هنگامی که این تکنیک را برای خودتان امتحان می کنید، باید فورا متوجه شوید که هنگام تلاش برای کنترل نورپردازی در عکاسیتان، مسدود کننده ها می توانند یک کمک بزرگ باشند.

اگرچه این آموزش عکاسی بر یک سوژه کوچک تمرکز داشت، اما مسدود کننده ها می توانند برای ایجاد تاثیرات بزرگ در تمام شاخه های عکاسی که شما در آن ها امکان کنترل نور را دارید، مورد استفاده قرار گیرند. این امر به ویژه در مورد عکاسی پرتره صدق می کند. بنابراین، وقتی این کار را با یک سوژه کوچک انجام دادید، هیچگاه از بزرگتر فکر کردن نترسید.

 

sorkheh-flag-or-gobo-in-photography-lighting-08