نمایشگاه “استهلاک” در گالری رج

به گزارش موسسه فیلم و عکس “سرخه” به نقل از خبرگزاری مهر، نمایشگاه نقاشی شقایق احمدیان با نام «استهلاک» ۱۵ مرداد ماه در گالری رج افتتاح خواهد شد.

این گالری جمعه‌ آینده میزبان نقاشی‌های شقایق احمدیان خواهد بود. ایشان که متولد استان مازندران هستند، یکی از نقاشان موفق این استان محسوب می‌شوند. تاکنون دو نمایشگاه انفرادی موفق در شهر ساری برگزار کرده اند که نمایشگاه استهلاک اولین نمایشگاه انفرادی شقایق احمدیان در شهر تهران محسوب می‌شود.

علی قطره سامانی در یادداشتی برای توضیح این نمایشگاه آورده است: «استهلاک» بیان حقیقتی است ناگریز از آنچه ما هستیم. بیان باور و شناختی است که هزاران سال در عمر کمتر از ربع قرن ما تلو تلو خورده است. تصویری از درون تا درون تر بعد از این همه که رفته‌ایم اکنون رنگ را یافته‌ایم هنر به یاری آمده تا استهلاک ضجه بزند.

استهلاک نه چندان زیبا به مثابه گل و بلبل‌ و نه یادگار گورستان ذهن‌های پیر! اما روایتی است از میان آنچه آمده‌ایم و در انتها این حقیقت را بازگو می‌کند که راه نور از میان تلخی‌ها است. استهلاک زبان زنی‌ است که با نوک انگشتانش سخن می‌گوید، پس از سالیانی که قدم زده است میان قدم‌هایش، رنگ‌ها را یافته و باور دارد تمام پویایی این رنگ‌ها از روایتی از درونش به جوش آمده است و به سپیده‌های تلخ سکوت چکیده است.

باری ما همواره نیازمند شناخت خود و دنیای خود هستیم لذا او نیز ناگریز با رنگ‌ها ادغام گردیده تا درونیات خود را فرا از واقعیت پیش چشمانمان به تصویر بکشد.

نمایشگاه «استهلاک» تا ۲۵ مرداد ماه در گالری رج واقع در خیابان بهشتی، خیابان پاکستان، کوچه حکیمی، پلاک ۴،  واحد ۳ برقرار خواهد بود. گالری شنبه ها و جمعه غیر از افتتاحیه تعطیل می باشد.


نمایشگاه «راز هستی» در گالری عقیلی

 نمایشگاه نقاشی ادیسه لطفی با عنوان «راز هستی» ۱۵ مرداد ماه در گالری عقیلی افتتاح خواهد شد.

این نمایشگاه شامل ۲۰ اثر نقاشی در سبک انتزاعی و غیر فیگوراتیو است و دلیل نامگذاری عنوان «راز هستی» نگاه رازآلود این هنرمند نقاش به جهان پیرامون خود است.

ادیسه لطفی که هنر در خانواده آنها موروثی است و بزرگترین مشوقش عمویش یعنی زنده‌یاد محمدرضا لطفی است درباره نمایشگاه خود اینگونه نوشته است: آنچه که در نقاشی های من آمده، از نگاه دقیق من به هستی و راز و رمز درون ان سرچشمه می گیرد.

رازهایی که نهان هستند و باید انها را کشف کنی! من به طبیعت و انسانها زیاد خیره می شوم، در همه آنها مشترکا اتفاقاتی در حال افتادن است که کشف آنها برای من جداب است.

من در هنگام نقاشی از نشانه هایی که در طبیعت و یا در انسان دیده ام بهره می گیرم و این من هستم و بوم سفید رنگم که می خواهم با او صحبت را آغاز کنم و پرسشهایم را مطرح کنم و جوابهایم را بگیرم، در واقع من در نقاشی هایم که فی البداهه هستند، به نوعی مشغول کشف و شهود هستم.

نقاشی مرا با خود می برد و به نقطه ای می رساند که انچه سوال من است به جواب تبدیل می شود و من آن لحظه آرام می شوم. من بر این باورم که ما در دنیایی زندگی می کنیم که پر از رمز و راز است. دانشمندان، عارفان، فیلسوفان، نظریه پردازان و … هر کدام از دریچه نگاه خود به این دنیا می نگرند.

حتی مردم عادی و من هم به عنوان یک نقاش از دریچه نگاه خودم به دنیا نگاه می کنم. ما همگی جزیی از یک کل هستیم و همه ما باهم به یک سو در حال حرکتیم. به مقصدی که نمی دانیم و هیچ کدام، جدا از هم نیستیم و اینکه چه چیزهایی در پس پرده نهان است برای من جذاب هست و من آنها را نقاشی می‌کنم.

ادیسه لطفی در سال ۱۳۵۴ در شهر گرگان به دنیا آمد. این هنرمند نقاش نمایشگاه‌های مختلفی را از سال ۷۶ تاکنون برگزار کرد که از مهمترین آنها می‌توان به نمایشگاه گروهی نقاشی در نگارخانه بامداد، نمایشگاه انفرادی نقاشی و عکاسی در نگارخانه فاخته، نمایشگاه گروهی نقاشی اعضای انجمن هنرهای تجسمی شهر گرگان در تالار فخرالدین اسعد گرگانی، نمایشگاه انفرادی نقاشی در نگارخانه بامداد، نمایشگاه گروهی نقاشی اعضای انجمن هنرهای تجسمی گرگان در تالار فخرالدین اسعد گرگانی، نمایشگاه انفرادی نقاشی در نگارخانه هفت آینه، نمایشگاه انفرادی نقاشی در نگارخانه شبنم، نمایشگاه‌های گروهی نقاشی در ونکوور، مونترال، تورنتو و پاریس و چندین نمایشگاه نقاشی مختلف در آتلیه «ماه گینه» اشاره کرد.

این نمایشگاه از ۱۵ تا ۲۱ مرداد ماه در گالری عقیلی برپا می شود و علاقه مندان برای دیدن آن می توان از ساعت ۱۵ تا ۱۹ به گالری عقیلی واقع در شهرک غربی، خیابان سیمای ایران، خیابان پنجم، گذر فروردین، پلاک ۱۲ مراجعه کنند. افتتاحیه این نمایشگاه جمعه پانزدهم مرداد از ساعت ۱۶ تا ۲۰ خواهد بود.

نمایشگاه «آن من» در گالری ۲۶

نمایشگاه عکس- ویدئو با عنوان «آن من» جمعه ۱۵ مرداد در گالری ۲۶ افتتاح می شود و تا ۲۰ مرداد ادامه دارد. حسین وحدانی درباره این نمایشگاه که آثار نغمه جهانی را به نمایش می گذارد نوشته است: خواب ها از کجا می آیند؟ خواب ها در کجا ادامه دارند وقتی که بیداریم؟ شاید آن چه می خواهیم و به دست نمی آوریم، در خواب به ما بازمی گردد؛ در هیات نمادهایی که نمودی از امیال سرکوب شده ما هستند.

نمادهایی مخفی، چونان پیمان هایی نانوشته که رازهاشان تنها در خواب گشوده می شوند. انگار که ما هر شب قراری پنهانی با هیاکلی ناشناخته داریم که در خواب، آشنا می نمایند و در بیداری بازشناخته نمی شوند.

یا شاید این نمادها، آشنایانِ در روز پنهانی هستند که به هنگام خواب آشکارند. کهن الگوهایی هستند که هنگام بیداری، در ناخودآگاه ذهن ما، پنهان و بی صدا می زیَند اما در خواب افشا می شوند. انگار که ما هر شب به خواب می‌رویم تا با کودکانی نابالغ دیدار کنیم که از درون ما می آیند، رشد نیافته اند و خرد مانده اند.

هر چه هست، ما در برابر این تصاویر، به تماشای لحظه ای ایستاده ایم که مثل خواب، می پرد و یافت نمی‌شود. و مثل رویای شب، او را خواهند گریزانید. چشمی که او را دیده است دیگر نخواهد دید، و مکانش باز بر او نخواهد نگریست.

«من ۵ » جمعه ۱۵ مرداد ۹۵ افتتاح می شود و بازدید روزانه از این نمایشگاه در طول هفته ساعت ۹تا ۱۳ و ۱۴ تا ۱۹ و پنجشنبه ها ۹تا ۱۶ تا روز ۲ شهریور در گالری لاله به نشانی خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، روبروی پارکینگ طبقاتی ادامه خواهد داشت.


نمایشگاه «تاخوردگی» در گالری طراحان آزاد

نمایشگاه آثار امیر فارسیجانی با عنوان «تاخوردگی» ۱۵ تا ۲۰ مردادماه در گالری طراحان آزاد برپاست.

در استیتمت این نمایشگاه به قلم علیرضا لبشکا آمده است: کارهای امیر فارسیجانی در کدام نقطه از هنر انتقادی قرار خواهد گرفت؟ پرکسیس هنری‌ای که از یک سو در چهارراه ولیعصر و خیابان انقلاب با تمام پرهیب های اجتماعی و سیاسی اش، به خصوص از هفت سال گذشته، صورت می پذیرد و از سوی دیگر برای ارائه در گالری ای باز هم با تمام تداعی های تاریخ هنری اش انتخاب می شود.

شاید از رهگذر پرداختن به دو مفهوم تاکتیک های فضایی و استراتژی های فضایی در بحث دو سرتو در کتاب «کنش زندگیِ هرروزه» (de Certeau ۱۹۸۴) بتوان این جانمایی را راحت تر تبیین کرد. امیر فارسیجانی خود به عنوان یک شهروند خلاق و برهم زننده وفاق -به معنای گفتمانی آن- نه تنها تولیدکننده «تاکتیک» هایی است برای اخلال ایجاد کردن در این لایه ها؛ بلکه همچنین لحظه های برهم ‌کنش ها و مقابله های میان استراتژی ها و تاکتیک ها را که در بدن های تاخورده به عنوان لایه های شهروندی و انسانی نمایان می شوند به تصویر می کشد (چاپ‌ها) و با آن ها هم داستان می شود.

گالری طراحان آزاد در خیابان ولیعصر (عج)، خیابان فتحی شقاقی، میدان سلماس، پلاک۵ واقع است.


نمایشگاه نقاشی و حجم هنرمندان خوداموخته در فرهنگسرای ارسباران

صد اثر «نقاشی وحجم» از ۴۰ خود آموخته جمعه ۱۵ مرداد ساعت ۱۵ در فرهنگ سرای ارسباران گشایش می یابد.

این نمایشگاه با آثاری در ابعاد مختلف با موضوع طبیعت، فرهنگ، آداب و رسوم، طبیعت بی جان، انتزاعی، آناتومی انسان و حیوان و… و. تا ۲۵ مرداد ساعت ۱۰ تا ۲۰ برای بازدید عمومی بر پا می شود.

انجمن هنرمندان خودآموخته ایران به حکم ضرورت درسال ۱۳۸۵ با هدف شناسایی ومعرفی هنرمندان تجسمی تاسیس و تاکنون ۳ جشنواره و۴۰ نمایشگاه در حوزه جهانی، ملی و محلی با آثاراین خود آموختگان هنر برپاشده است.

هم اکنون انجمن در فراخوانی به گستردگی جهان فارغ از نژاد، عقیده، قومیت، زبان و فرهنگ با هدف اعتلای تعامل با هنرمندان خودآموخته در کشورهای مختلف نیز برنامه هایی را تدارک دیده است.

مهدی متوسلیان، لیمو احمدی، علی خان عبداللهی، کنیز عباس پناه، شاخانم مرادی، لیون کهن، علیرضا دزواره، صغری عبداللهی، محمدعلی محمدی، آرش پایا، فیروزه یزدانی، نرگس یاوری، علی اصغری، علیرضا حقیقت جو، پرویز جباری، رضا بلوط، حسن حاضر مشار، منور رمضانی، ذبیح الله محمدی، محمود مهابادی، اسماعیل زند، حسن کشاورزی، نرگس الیکایی، مکرمه قنبری، طیبه براری، علی اصغر فرید نیا، جمشید امین فر، شهین امیرمظاهری، همایون حیدری، جعفر سریش آبادی، گشتاسب شهیدی آمل، محسن قانع بصیری، سعید میرزایی ثابت، محمد داودی صابر، محسن سوری، پونه ندایی، کبری سعیدی، ولی الله گشایی، مصطفی مهر علیزاده و مسعود متحد با ارایه آثار نقاشی، حجم، مجسمه و پاپیه ماشه در این نمایشگاه شرکت دارند.

علاقمندان برای بازدید از نمایشگاه می توانند به فرهنگسرای ارسباران به نشانی خیابان شریعتی بالاتر از پل سیدخندان، خیابان جلفا مراجعه کنند.


نمایشگاه دیجیتال آرت هنرمند اتریشی در گالری ویستا

گالری ویستا نمایشگاه “دیجیتال آرت” هنرمند اتریشی را برگزار می کند.

نمایشگاه دیجیتال آرت «آرنولد پستل» هنرمند اتریشی جمعه ۱۵ مرداد در گالری ویستا افتتاح می شود. این نمایشگاه که «هر آنچه در مقابل من است، از آن من است» نام دارد با همکاری بخش فرهنگی سفارت اتریش در تهران شکل گرفته است.

هنر آرنولد پُستل در گرفتن ایده از مشاهدات روزمره و ساختن اثری ماندگار از آن ها است. وی خلاقیت هنری خود را چنین تعریف می کند: «هر آنچه در مقابل من است، از آن من است.»

آرنـولد پُستـل در طـول ربـع قرن گـذشته توانسته با اورپینتینگ (پوشاندن عکـس با لایه‌ای از نقاشی) به سبکـی خاص در انتـخاب فرم و متریال نقاشی خود دست یابد.

در ابتدا، شروع کـاری کـه با رسم شمایل مذهبی، تصاویر مفهومی و نقاشی آبرنگ بر دیوار داشت، راهنمای مسیر اکتشاف هنری وی شد. در گـام بعد به کـمـک چاپ سیلـک اسکـرین دستی، نسخه چاپی آثار خود را منتشر کرد، آثاری سرشار از رنگ و منحصر به فرد.

علاقمندان می توانند برای بازدید از این نمایشگاه به گالری ویستا واقع در خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم پلاک ۱۱ مراجعه کنند.


نمایشگاه «انسان پا در هوا» در گالری شکوه

نمایشگاه گروهی نقاشی و مجسمه شامل آثار کودکان با عنوان «انسان پا در هوا» گشایش می یابد.

در این نمایشگاه که نگین محمودی گردآورنده آن است، ۳۰ نقاشی و ۲۰ مجسمه از ۹ هنرجوی پنج تا هفت ساله که هر کدام بین دو تا سه سال دوره های مختلف نقاشی، مجسمه و تاریخ هنر را گذرانده اند، به نمایش گذاشته می شود.

آثار این نمایشگاه دغدغه ذهنی این کودکان درباره انسان است. هر کدام از آن ها انسان را با فضای ذهنی خود در قالب نقاشی و مجسمه با متریال های مختلفی مانند آب مرکب، آبرنگ، اکریلیک، تلفیق مواد، چوب، گچ، مفتول، چسب و … آشنا می کنند.

این دومین نمایشگاه گروهی این هنرجویان است.

نمایشگاه «انسان پا در هوا» ۱۴ مردادماه در گالری «شکوه» به نشانی خیابان فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان امیر نوری، شماره ۱۹ افتتاح می‌شود و تا ۱۵ مرداد از ساعت ۱۷ تا ۲۱ میزبان علاقمندان خواهد بود.


نمایشگاه «چهارنگاه» در گالری هیتا

نمایشگاه «چهارنگاه» جمعه این هفته در گالری هیتا افتتاح می شود. کورش ادیم درباره این نمایشگاه گروهی که آثار مریم اسفندیاری، سمانه اقبالی، کارینه خدابخشیان، کلاریس سرکیسیان نوشته است: مرور کوتاهی بر تاریخ عکاسی به روشنی نشان می دهد که اولین نگاه های جستجوگر هر عکاس در مسیر تجربه هایش به طور معمول بی پیرایه تر و خالص تر و جسور تر است.

عصر ارتباطات و فن آوری اطلاعات که در آن زیست می کنیم وجوهی دوگانه دارد : فراوانی تجربه های تصویری به اشتراک گذاشته شده علاقمندان به عکاسی در جهان، به خودی خود هم خوب است و هم بد.

بد از این بابت که در مورد تجربه گران تازه کار احتمالا مدت زمان تقلید را طولانی تر می کند و استقلال بصری را دورتر و خوب از این منظر که تنوع تجربه های قابل دسترس نوعی آموزش غیر مستقیم ریسک پذیری و خلاقیت است به شکلی قابل دسترس و در کمیت زیاد.

در این رهگذر گروهی که شاهد اولین تجربه ی نمایشگاهی شان هستیم با گذر از اولین تجربه های مستمر آموزشی و ذوق ورزی های نخستین و با نظرگاههای متفاوت به انسان و منظر های زندگی اش، تجربیات خود را به شکلی جدی تر به نمایش گذاشته اند. باید دید و آنها را رصد کرد.


نمایشگاه «سه در سه» در گالری اُ

نمایشگاه گروهی حجم و طراحی ۱۵ مرداد در گالری اُ برپا می شود. در این نمایشگاه که با عنوان «سه در سه» بر پا می شود هنرمندانی چون فاضل مصلی نژاد، محمد علیزاده، محمد حق وردی آثارشان را به نمایش می گذارند.

«سه در سه» عنوان پروژه ای از گالری «اُ» است که با هدف معرفی هنرمندان جوان و نوظهور نخستین دوره‌ی خود را تابستان امسال برگزار می کند. این برنامه شامل ۵ نمایشگاه و هر نمایشگاه شامل ۳ نمایشگاه انفرادی است که هریک به مدت ۲ هفته ادامه می یابد.

هریک از هنرمندان انتخاب شده برای این برنامه در یک طبقه از ۳ طبقه گالری، آثار خود را به نمایش می گذارند. اولویت برگزارکنندگان این برنامه در انتخاب هنرمندان، اصالت آثار، استعداد و آتیه دار بودن افراد و همچنین توانایی آن ها در استفاده بهینه از فضای کوچک تر اختصاص داده شده به آثارشان است.

هنرمندان منتخب دوره اول در سال ۱۳۹۵، در حوزه هایی چون طراحی، نقاشی، چاپ، مجسمه سازی و عکاسی فعالیت می کنند و به طور کلی این پروژه نگاهی ویژه به نسل جوانی از هنرمندان ایرانی را ارایه می‌ هد که در مراحل اولیه حرفه هنری خود هستند.

پرداختن و معرفی هنرمندان جوان و نوظهور همواره یکی از اهداف اصلی گالری «اُ» از ابتدا تا به امروز بوده‌است، با این برنامه امید داریم طیف بیشتری از بازدیدکنندگان را مخاطب قرار دهیم و در عین حال از گروه‌های وسیع‌تری از هنرمندان حمایت کنیم.

گالری اُ در خیابان ویلا (نجات‌اللهی)، کوچه خسرو، ‌ پلاک ۴۶ واقع است.


نمایشگاه «به کجا می روید؟» در نگارخانه شلمان

نمایشگاه انفرادی ‌عکس «به کجا می ورید؟» متشکل از آثار ‌فاطمه حسینی در روز جمعه ‌۱۵ مردادماه در نگارخانه شلمان افتتاح می شود. بازدید نمایشگاه تا روز چهارشنبه‌ تیرماه ‌۲۰ مردادماه از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۲۰:۳۰ ادامه می یابد.

این نگارخانه در خیابان میرداماد، نرسیده به شریعتی، رودبارغربی (جنوبی)، کوچه کاووسی، پلاک ۲۷ واقع است.


نمایشگاه «انسان» در گالری شهر کتاب 

جمعه ۱۵ مرداد ماه نمایشگاهی از مجموعه آثار شیدا حسن پور و عظیم مرکباتچی در محل نگارخانه شهرکتاب فرشته گشایش خواهد یافت. این دو هنرمند که تاکنون تجربه برگزاری نمایشگاه‌­های نقاشی متعددی را به صورت گروهی و انفرادی داشته اند، این بار آثار خود را مشترک در گالری فرشته در معرض نمایش دوستداران هنر نقاشی قرار می دهند.

عظیم مرکباتچی دانش آموخته رشته نقاشی است و علاوه بر برگزاری نمایشگاه ها در برگزاری چندین ورک شاپ نقاشی نیز فعالیت داشته است. شیدا حسن پور نیز تا کنون در نمایشگاه های گروهی چون سومین دوره از نمایشگاه «جوانان پیشرو» حضور داشته است.

درباره این نمایشگاه آمده است: انسان؛ تمامی نگاهم را گرفته و چشمانم باز نمی شود و این همه صدا گوش‌هایم را کَر کرده، از این همه هیاهوی آدم‌های بیربط و با هم آشنا به خلوتی میرسم تا انسانی را بنگرم.

این نمایشگاه به مدت ۱۸ روز از ۱۵ مرداد  تا دوم شهریور ماه در گالری شهر کتاب فرشته به آدرس، تجریش، خیابان شهید دربندی، نرسیده به چهارراه حسابی شماره ۳۲، میزبان علاقمندان خواهد بود.

 

منبع:
خبرگزاری مهر