به گزارش سرخه به نقل از سایت نجوم ایران؛ یکی از شاخه های جذاب هنر عکاسی، در زمینه ی نجوم و آسمان شب می باشد. عکس های زیبا و مسحورکننده آسمان شب باعث شده است تا هر روز علاقه مندان بیشتری به این شاخه روی بیاورند و آن را به عنوان یک سرگرمی یا فعالیت حرفه ای برگزینند. در این مقاله از سرخه، شما به مهارت عکاسی از آسمان شب دست خواهید یافت و با تمرین و تکرار میتوانید یکی از بهترین ها در این زمینه باشید.

برای عکاسی از آسمان شب نیاز به انتخاب مکان مناسب، تمرین و حوصله زیاد می باشد تا نتیجه ی مطلوب حاصل شود. متغیر بودن آسمان شب گاه آن را رنگ خاکستری و ابری، برخی شب ها پوشیده با ستاره ها و شب هایی شاهد حرکت ابرها و جبهه های آب و هوایی نمایان می کند.

برای گرفتن عکس های تخیلی و بسیار زیبا از آسمان شب میتوان از سرعت های شاتر طولانی مدت استفاده کرد. با توجه به چرخش زمین حول محور خود، به نظر می رسد که نور ستاره ها دایره وار در اطراف قطب آسمانی در حرکت هستند. این حرکت ها پس از حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه قابل تشخیص و به شکل خطی از نور توسط دوربین شما قابل ترسیم است. برای اینکه بتوان از چنین نمای فوق العاده ای عکاسی بی نظیری به عمل آورد، علاوه بر نیاز به یک سه پایه عکاسی محکم، باید دارای صبر  و حوصله فراوانی نیز باشید.

لنز دوربین را در حالت فوکوس بینهایت قرار داده و مود را به حالت دستی (Manual) و یا Bulb shooting تغییر دهید. سپس با استفاده از آزادی کابل دوربین قادر خواهید بود تا به عکاسی از ستاره هایی که در امتداد آسمان در حرکت هستند بپردازید.

پرتوگیری و قرار دادن لنز در معرض نور ستارگان می تواند در فاصله زمانی چندین دقیقه تا حتی چندین ساعت انجام گیرد. برای اینکه عکاسی از مسیرهای ستاره ای برای شما آسان شود، باید همواره چند نکته کلیدی، از جمله زمان بندی، ترکیب عناصر و ذخیره باطری را به خاطر بسپارید و رعایت کنید. بعد از مدتی این روند برای شما آسان تر نیز خواهد شد.

بهترین مکان مشاهده و عکاسی از آسمان شب و همپنین جهت جلوگیری از ساطع شدن نور مصنوعی (غالبا در محیط شهری موجود می باشد)، معمولاً حومه روستایی و خارج از شهرها است. برای اینکه به خوبی قادر به مشاهده ستارگان و آسمان شب باشید باید از نورهای مصنوعی رهایی پیدا کنید. معمولاً در عکاسی نجومی یک آسمان کاملاً تاریک ترجیح داده می شود اما نورهای مصنوعی شهر مانع از این تاریکی مطلق آسمان می شوندکه با عکاسی در حومه های روستایی و خارح از شهرها میتوانید عکاسی در آسمان تاریک را تجربه نموده و در زمینه عکاسی از آسمان شب مهارت کامل پیدا کنید.

بسیاری از مبتدیان با باز نگه داشتن شاتر برای فاصله زمانی های طولانی، بلندترین مسیرهای حرکت ستارگان را به عنوان هدف عکاسی نشانه می روند. اگرچه، آنها تاثیر ایجاد شده از نور محیط بر آسمان را (که گاهاً تشخیص آن نیز دشوار است) دست کم می گیرند. علاوه بر این نورهای مازاد(مانند مهتاب) می توانند باعث ایجاد تاثیرات مخرب و بسیار بدی بر عکس هایی با سرعت شاتر طولانی شوند.

در صورتی که دیافراگم دوربین را به مدت زمان ۲۰ دقیقه باز نگه می دارید، حتی اگر یک ساعت از غروب خورشید نیز گذشته باشد، تصویر حاصل ممکن است به مانند عکسی که در روز گرفته اید نمایش داده شود. به طور مشابه، عکس گرفته شده در ماه شب چهاردهم (ماه کامل) با زمان نوردهی در حدود ۱۰ دقیقه، می تواند مانند تصویری در روز به نظر برسد. بنابراین، برای گرفتن عکس هایی با شاترهای طولانی بهتر است در زمان هلال ماه نو، قبل از طلوع ماه و یا پس از غروب ماه اقدام نمایید.

پرتوگیری های بیشتر از ۱۵ دقیقه که از دسته ی پرتوگیری های بلند مدت به حساب می آیند، چرخش زمین را نشان خواهند داد. شما نیازمند لنزی با زاویه دید وسیع و البته یک ۳پایه محکم خواهید بود. همچنین جهت جلوگیری از لرزش دوربین به هنگام عکاسی ،بایستی از کابل آزاد دوربین استفاده کنید. لنز را در فوکوس (کانون توجه) بینهایت قرار دهید و دوربین را به حالت B) Bulb Shooting mode) تغییر وضعیت دهید. برای دستیابی به نتایج مطلوب دیافراگم را در f/4 قرار دهید، و با فشردن کلید دوربین (از طریق کابل یا ریموت) شاتر را باز کنید.

برای پرتوگیری های بالای ۱۵ ثانیه، کوچکترین عوامل می توانند باعث ایجاد نویز دیجیتال در عکس شما شوند. برای تکمیل عکس، پس از گذشت زمان مور نظر، کلید ریموت را دوباره فشرده و شاتر را ببندید.

منبع:

نجوم ایران